Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » На допомогу вчителю фізики

Сила пружності. Закон Гука. Вага тіла. Невагомість

 

Дати відповіді на питання (робота в парах):

  1. Яка сила тяжіння діє на дівчинку масою 50 кг.?
  2. )
    1. Яка сила тяжіння діє на автомобіль масою 800 кг.?
      ( )
    2. Чи із однаковою силою притягує Сонце тіла, що перебувають на поверхні Землі, протягом доби?

( Удень Сонце набагато ближче до нас, тому притягує сильніше)

  1. Яблуко, що падає з гілки, набуває швидкості завдяки притяганню Землі. А чи набуває Земля швидкості завдяки притяганню до цього яблука?

(Так, але значно менше)

  1. Пасажир підняв з палуби корабля сталеву гайку і кинув у воду. Гайка опустилася на дно річки. Чи однаковою буде сила тяжіння, що діє на гайку на палубі корабля і на дні річки?

(Однаково)

  1. Дерев’яну кульку кинули спочатку у воду, а потім у масло. Чи змінилася при цьому сила тяжіння, яка діє на кульку.

(Ні, так як сила тяжіння залежить від маси, а не від речовини).

 

І так, ми з’ясували, що на всі тіла розміщенні поблизу Землі діє сила тяжіння. Ця сила є причиною того, що тіла, які позбавлені опори або підвісу падають на Землю.

Але як поведуть себе тіла, які знаходяться на опорі або підвісі? (проблема)

Відповідь на це питання і дасть наше сьогоднішнє навчання. Тому темою нашого уроку є вивчення понять сили пружності, ваги та невагомості.

Метою нашого сьогоднішнього уроку: з’ясувати природу сил пружності та ваги, ознайомитися із поняттям невагомості.

Запишіть план уроку:

  •  
  1. Що таке сила пружності
  2. Закон Гука
  3. Вага тіла
  4. Невагомість
  1. Вивчення нового матеріалу 25 хв.

Відомо, що тверді тіла зберігають свою форму та об’єм, однак при взаємодії із іншими тілами вони можуть змінювати свою форму, тобто деформуватися.

  • розтяг пружини (стискання), шматок пластиліну

(слайд 2)

Демонстрація 2: на опорі знаходиться лист пластику (картону), на який покладено вантаж.

(слайд 3)

 

Що відбувається із листом?

  • Він прогинається, тобто змінює свою форму, а при деформації виникає сила пружності Fпр.

Чому пластини мають різні прогини?

  • Бо вони виготовленні з різних речовин

А якщо на лист картону покласти тіла різної маси?

(слайд 3)

Куди буде направлена сила пружності?

  • В сторону протилежну до зміщення.

Який висновок можна зробити із цих спостережень?

  • Сила,що діє на тіло, завжди направлена в сторону протилежну до    руху тіла.

Це зв'язок можна записати у вигляді формули:

,

яка виражає закон Гука

(слайд 4)

 

  • визначити із формули

значення 
і записати одиниці вимірювання

Записати на дошці – 1 учень

,  

 

А тепер перед нами стоїть таке завдання (робота в групах): визначити експериментально значення коефіцієнта пружності. Для цього ви маєте необхідне обладнання (роботу виконуємо на столі): лінійка,важки, пружина, гумова стрічка.

Учні працюють у групах і визначають  , вчитель контролює роботу.

Будь-ласка, назвіть   для :

  • І група  - пружини;
  • ІІ група – гумової стрічки;
  • ІІІ група – динамометра.

Давайте поглянемо на тягарець, який знаходиться на пружині динамометра.

(слайд 5)

 

Демонстрація 3: на пружині динамометра знаходиться тягарець

Які тіла діють на тягарець?

  • Земля

Як називається сили, що діють на тягарець з боку Землі, пружини

  • Сила тяжіння, сила пружності

Розглянемо види деформації, які ми зустрічаємо у житті

(слайд 6)

Демонстрація 4: на закріплену дощечку поміщуємо тіло

 

 

 

Спостерігаємо її деформацію

Які сили діють?

  • Сила тяжіння, сила пружності

Який висновок можна зробити?

  • Будь-яке тіло впливає на опору або підвіс

Сила, яка діє на горизонтальну опору або вертикальний підвіс називається ВАГОЮ.

(слайд 7)

Якщо тіло нерухоме, то

 

  1. , Fтяж різні сили за природою і точкою прикладання

Інколи вагу ототожнюють з масою. Давайте звернемося до підручника і знайдемо на сторінці 65 відмінності між вагою та масою тіла.

Самостійна робота із підручником – 2 хв.

Погляньте на слайд і перевірте правильність виконання роботи

 (слайд 8)

  1.  
  1.  
  •  

числове значення

  •  
  •  

Може змінюватися

  •  

 

Перевіримо ці відмінності за допомогою медичних терезів

Експериментальне завдання: визначення ваги учня, коли він знаходиться у стані спокою і присідає

Який висновок ми зробимо із даного експерименту?

  • Під час руху тіла, вага тіла змінюється.

Що можна визначити за допомогою динамометра?

(слайд 9)

Давайте розглянемо такий випадок, коли тілом разом із динамометром випускаємо із рук

Демонстрація 5: динамометр з важком випускаємо із рук

Що ви помітили?

  • Р=0

Чому тіла падало вниз?

  • Завдяки силі тяжіння

(слайд 10)

Який висновок можна зробити із експерименту?

Якщо тіло рухається тільки під дією F тяжè P=0  

Такий стан називається невагомістю. Давайте переглянемо відеофільм про цей дивний стан

Перегляд відеофільму 2 хв.

ІІІ. Закріплення нового матеріалу 10  хв.:

  1. Чи перебуватиме у стані невагомості тополиний пух? (ні)
  2. Визначте у якому із випадків тіло перебуває в невагомості:

 а) тенісний м’яч плаває на поверхні води;

б) риба плаває в озері;

в) сокіл злітає у височінь;

г) повітряна кулька піднімається в небо;

д) сталева кулька вислизнула із рук.

  Відповідь: д.

 Розв’язати задачу:

  1. При розтягуванні пружини на 6 см. Виникає сила пружності 1,8 Н. Яка сила виникає внаслідок розтягування цієї пружини на 2,5 см.
  •  
  • =0,06 м
  •  
  •  

 

 

 

=30 Н\м

 

 

  1. ?

 

 

  1. На пружину зверху помістили вантаж масою 1 кг. На скільки стиснулась пружина, якщо її жорсткість становить 500 Н\м.
  •  
  • =1 кг
  • =500 Н\м

 

 

 

=0,02 м

  •  

 

Відповідь:стиснення пружини становить 2 см.

  1. . Підсумок уроку 2 хв.
  2. .  Домашнє завдання. Написати міні-твір «Невагомість в класі». Придумати і провести досліди, які свідчать про дію сили тяжіння та сили пружності

 

 

Відповіді  до завдань:

  1. Яка сила тяжіння діє на дівчинку масою 50 кг.?
  2. )
    1. Яка сила тяжіння діє на автомобіль масою 800 кг.?
      ( )
    2. Чи із однаковою силою притягує Сонце тіла, що перебувають на поверхні Землі, протягом доби?

( Удень Сонце набагато ближче до нас, тому притягує сильніше)

  1. Яблуко, що падає з гілки, набуває швидкості завдяки притяганню Землі. А чи набуває Земля швидкості завдяки притяганню до цього яблука?

(Так, але значно менше)

  1. Пасажир підняв з палуби корабля сталеву гайку і кинув у воду. Гайка опустилася на дно річки. Чи однаковою буде сила тяжіння, що діє на гайку на палубі корабля і на дні річки?

(Однаково)

  1. Дерев’яну кульку кинули спочатку у воду, а потім у масло. Чи змінилася при цьому сила тяжіння, яка діє на кульку.

(Ні, так як сила тяжіння залежить від маси, а не від речовини).

  1. Чи перебуватиме у стані невагомості тополиний пух? (ні)
  2. Визначте у якому із випадків тіло перебуває в невагомості:

 а) тенісний м’яч плаває на поверхні води;

б) риба плаває в озері;

в) сокіл злітає у височінь;

г) повітряна кулька піднімається в небо;

д) сталева кулька вислизнула із рук.

  Відповідь: д.

 Розв’язати задачу:

  1. При розтягуванні пружини на 6 см. Виникає сила пружності 1,8 Н. Яка сила виникає внаслідок розтягування цієї пружини на 2,5 см.
  •  
  • =0,06 м
  •  
  •  

 

 

 

=30 Н\м

 

 

  1. ?

 

 Відповідь: сила, що виникає внаслідок розтягування пружини становить 0,75 Н.

  1. На пружину зверху помістили вантаж масою 1 кг. На скільки стиснулась пружина, якщо її жорсткість становить 500 Н\м.
  •  
  • =1 кг
  • =500 Н\м

 

 

 

=0,02 м

  •  

 

 

Категорія: На допомогу вчителю фізики | Додав: David (08.04.2014)
Переглядів: 3029 | Коментарі: 6 | Теги: Сила пружності. Закон Гука. Вага ті | Рейтинг: 4.0/1
Всього коментарів: 1
1 SergDam  
0
<a href=http://zmkshop.ru/novosti/podkhodit-k-zaversheniyu-izgotovlenie-krupnogabaritnykh-mostovykh-metallokonstruktsiy/>беседка металлическая односкатная крыша</a>

Ім`я *:
Email *:
Код *: